Čo je Montessori vzdelávanie?

Prístup zameraný na dieťa, ktorý vyvinula talianska lekárka Dr. Maria Montessori. Montessori je metóda vzdelávania, ktorá je založená na samostatnej činnosti, praktickom učení a spoločnej hre.

Hneď ako vstúpite montessori triedy, viete, že sa tam deje niečo iné. Montessori triedy sú okamžite rozpoznateľné. Uvidíte deti, ktoré pracujú samostatne a v skupinách, často so špeciálne navrhnutými učebnými pomôckami; sú hlboko zaangažované do svojej práce a rešpektujú seba aj svoje okolie.
Metóda Montessori podporuje dôsledný, sebamotivovaný rast detí a dospievajúcich vo všetkých oblastiach ich rozvoja - kognitívnej, emocionálnej, sociálnej a fyzickej.

Montessori triedy sú krásne vytvorené prostredia, ktoré sú navrhnuté tak, aby spĺňali potreby detí v určitom vekovom rozmedzí. Dr. Maria Montessori zistila, že zážitkové učenie v tomto type tried vedie k hlbšiemu pochopeniu jazyka, matematiky, vedy, hudby, sociálnych vzťahov a mnohých ďalších oblastí. 

pexels-kseniachernaya-8535611

Každý materiál v Montessori triede podporuje určitý aspekt rozvoja dieťaťa, čím sa vytvára súlad medzi prirodzenými záujmami dieťaťa a dostupnými aktivitami. Deti sa môžu učiť prostredníctvom vlastnej skúsenosti a vlastným tempom. Môžu kedykoľvek reagovať na prirodzenú zvedavosť, ktorá existuje u všetkých ľudí, a vybudovať si pevné základy pre celoživotné vzdelávanie.

"Keď dieťa dostane trochu voľnosti, hneď začne kričať: „Chcem to urobiť! Ale v našich školách, ktoré majú prostredie prispôsobené potrebám detí, povedia: „Pomôž mi, aby som to urobil sám"
MARIA MONTESSORI, THE SECRET OF CHILDHOOD

Montessori žiaci, ktorí majú slobodu a podporu pri kladení otázok, hlbokom skúmaní a vytváraní súvislostí, vyrastajú v sebavedomých, nadšených a samostatne sa učiacich žiakov a občanov, zodpovedných voči sebe aj svojej komunite. Myslia kriticky, spolupracujú a konajú odvážne a čestne. Aký lepší výsledok by ste si pre svoje deti mohli priať?

"Montessori vzdelávanie sa snaží rozvíjať prirodzenú túžbu každého dieťaťa po vedomostiach, porozumení a rešpekte, a nie ho len zasväcovať do faktov"
MELANIE THIESSE, AMS DIRECTOR OF MEMBERSHIP & SCHOOL ACCREDITATION

V súčasnosti sa výskum týkajúci sa úspešnosti Montessori vzdelávania sústreďuje na šesť oblastí:

Jadro metódy Montessori však nespočíva v samotných materiáloch, ale v súbore základných princípov, ktoré Dr. Montessori vytvorila.

Princípy Montessori

Sú založené na rešpektovaní procesu učenia sa detí. Princípy Montessori sú rovnako zamerané na pochopenie toho, ako sa deti učia, ako aj na definovanie toho, čím sa Montessori líši od tradičného vzdelávania.

10 princípov Montessori vzdelávania

1.Rešpektovanie dieťaťa

Úcta k dieťaťu je hlavným princípom, z ktorého vychádza celá Montessori metóda. Dr. Montessori verila, že deti by mali byť uznávané ako sebavedomí, schopní členovia svojho okolia a ako také by mali byť rešpektované. Úcta k deťom sa prejavuje tým, že im dôverujeme, neprerušujeme ich sústredenie a umožňujeme im slobodne sa rozhodovať a byť nezávislými

2. Absorbujúca myseľ

Doktorka Maria Montessori vo svojom výskume zistila, že prvých šesť rokov života je pre vývoj dieťaťa najdôležitejších. Túto etapu nazvala obdobím „absorpčnej mysle“, aby opísala schopnosť dieťaťa ako špongie absorbovať informácie z okolia. V tomto období má detská myseľ schopnosť ako špongia absorbovať informácie z okolia.

3. Citlivé obdobie

Doktorka Maria Montessori si všimla, že deti prechádzajú určitými fázami svojho vývoja, keď sú najschopnejšie osvojiť si špecifické vedomosti a zručnosti. Tieto fázy nazvala „senzitívnymi obdobiami“, ktoré v podstate opisujú okná príležitostí na učenie. Medzi charakteristické znaky senzitívnych období patria: intenzívne sústredenie, opakovanie, oddanosť úlohe a veľmi dlhé obdobia sústredenia.

4. Vzdelávanie celého dieťaťa

Montessori vzdelávanie sa zameriava na rozvíjanie potenciálu každého dieťaťa poskytovaním vzdelávacích skúseností, ktoré podporujú jeho intelektuálny, fyzický, emocionálny a sociálny rozvoj. Montessori učebné osnovy zahŕňajú okrem jazyka a matematiky aj praktický život, zmysly a kultúru. Všetky aspekty vývoja a učenia sa detí sú navzájom prepojené a považujú sa za rovnako dôležité.

5. Individualizované učenie

Montessori vzdelávacie programy sú prispôsobené každému dieťaťu na základe jeho jedinečného štádia vývoja, záujmov a potrieb. Lekcie s Montessori materiálmi sú prezentované individuálne na základe študijných pokrokov každého dieťaťa. Pedagógovia sledujú pokrok každého dieťaťa a podporujú ho pri postupe v rámci učebných osnov.

6. Sloboda pohybu a voľby

Doktorka Maria Montessori si všimla, že deti sa najlepšie učia, keď sa môžu voľne pohybovať, slobodne si vyberať prácu a sledovať svoje záujmy. V Montessori triede sa deti môžu voľne pohybovať v pripravenom prostredí, pracovať tam, kde sa im bude najlepšie učiť, a objavovať výsledky učenia prostredníctvom praktických skúseností. Montessori učenie je prevažne aktívne, individuálne, často sa samo koriguje a je prispôsobené potrebám a záujmom každého jednotlivého dieťaťa.

7. Pripravené prostredie

Montessori trieda je známa aj ako pripravené prostredie. Je to starostlivo pripravený priestor na učenie, kde má všetko svoj účel a miesto. Je tu zreteľný zmysel pre poriadok, ktorý pomáha deťom rozvíjať logické myšlienkové procesy. Základnou myšlienkou je „poriadok v prostredí a mysli“. V tomto priestore môžu deti slobodne sledovať svoje záujmy, vyberať si prácu a napredovať vlastným tempom.

8. Vnútorná motivácia

Montessori prístup zastáva názor, že učenie je samo osebe odmenou. V Montessori triede nie sú žiadne zlaté hviezdy, ktoré by odmeňovali učenie detí. Namiesto toho deti získavajú pocit úspechu z dokončenia činnosti a učia sa ju robiť samy.

9. Nezávislosť

Montessori je výchova k samostatnosti. Poskytuje deťom prostredie, materiály a vedenie, aby sa naučili robiť a myslieť samostatne. Vníma deti ako rodených žiakov, ktorí sú schopní a ochotní učiť sa sami, ak dostanú správne podnety. Konečným cieľom Montessori vzdelávania je nezávislosť.

10. Automatické vzdelávanie

Jedným z hlavných princípov metódy Montessori je koncept autovzdelávania. Vychádza z presvedčenia, že deti sú schopné a ochotné učiť sa samé, ak im poskytneme zaujímavé podnety na učenie. Montessori materiály boli vyvinuté s cieľom uspokojiť túto potrebu a posilniť schopnosť detí riadiť svoje vlastné vzdelávanie. Úlohou dospelého je len pripraviť prostredie a ponúknuť deťom jemné vedenie a povzbudenie, aby sa vzdelávali samy.

Hnedá Vintage Foto koláž Príspevok na Facebook-2

Prečo montessori vzdelávanie naozaj funguje? 

Tieto kľúčové princípy prispievajú k úspechu Montessori vzdelávania:

  • Multimodálne učenie - učenie prebieha prostredníctvom pohybu, hmatu, zraku a zvuku
  • Vekovo zmiešané triedy - Umiestnenie detí do vekovo zmiešaných skupín zodpovedajúcich úrovniam vývoja im umožňuje nadviazať vzťah so staršími aj mladšími deťmi. Umožňuje to tiež vytvoriť „interval dôvery“ v súvislosti s učením, pretože dieťa nie je označované za zaostalé alebo nadané len preto, že si osvojilo určitý pojem o niečo skôr alebo o niečo neskôr ako jeho rovesníci.
  • Pozorovanie - Pozorovanie dieťaťa odhaľuje správne načasovanie prezentácie nových informácií a skúseností v akademickej, sociálnej a osobnej oblasti
  • Vývojové - uvedomenie si potrieb a schopností v konkrétnych obdobiach vývoja umožňuje optimálne zapojenie a učenie sa dieťaťa
  • Spoločenstvo triedy - Skúsenosti v triede by mali vychádzať z túžby malého dieťaťa zvládnuť svoje prostredie. Komunita triedy je zameraná skôr na dieťa ako na dospelého.
  • Materiály - Používanie samoregulujúcich materiálov umožňuje deťom manipulovať a skúmať vlastným tempom a zažívať uspokojenie a rozvíjať sebadôveru pri úspechu.

Zložitosti filozofie a dokonalé prostredie prezentované na sociálnych sieťach môžu spôsobiť, že Montessori sa zdá byť ohromujúce a nedosiahnuteľné, ale tieto základné princípy sú jadrom metódy Montessori. Zamerajte sa na svoje dieťa ako na schopného a kompetentného člena vášho domáceho prostredia; nasledujte jeho vedenie, ponúknite mu rešpekt a podporujte jeho nezávislosť a vaše dieťa bude prekvitať!

Zdroje: 
https://amshq.org/
 
https://montessori-nw.org/